M.E.

Standard

„Eminescu nu a fost nebun. Nu a avut sifilis. Eminescu a fost ucis. Devenise incomod pentru clasa politică a vremii. Publicistica sa este cauza reală a morţii. Politicienii nu i-au iertat verbul necruţător şi justiţiar. A.C. Cuza, cunoscător profund al” blablabla si ma pis pe el articol ca n-am rabdare sa-l citesc. Ma enerveaza oamenii care mananca cacat cu lingurita ca sa se dea inteligenti. Muriti! Muriti pe rand.
O fi Eminescu un luceafar; un simbol al poeziei romanesti; „unul din cei mai nobili fii ai Ţării” s.a.m.d. da’ m-am saturat sa invat despre el. Uite-asa, pur si simplu, mi se rupe de soarta lui. Aceeasi materie in fiecare an dar din ce in ce mai grea; din ce in ce mai multa. Poate ca viata ar fi mai frumoasa la scoala daca n-as mai invata despre el. Poate. Pana la urma de ce m-ar interesa sa stiu despre viata unui nebun care se droga la greu si care a murit de sifilis?
Sa nu-mi zici si tu ca n-a murit de sifilis!!! La scoala ni se spala creierul. Doar n-o sa stea profa de romana in fata mea sa-mi spuna ca era un afemeiat care a plecat la tarfe, dar pentru ca a fost un zgarcit jegos si n-a fost in stare sa-si cumpere un prezervativ, a luat sifilis. Doar n-o sa-mi spuna profa ca era un curvar betiv care se ducea in prima crasma ca sa agate pizdulici si la plictiseala mai tragea cate-o liniuta. N-o sa-mi spuna profa nimic din toate astea. O sa manance acelasi cacat ca-ntotdeauna: ca, vezi Doamne, a murit intr-un spital de nebuni saracutul de el. A murit intr-un spital de nebuni; cu sifilis si cu seringa in vena.
E-adevarat: a fost un poet mare; toti vorbesc despre el de parc-ar fi Dumnezeu; a lasat ceva in urma lui; a facut ceva cu viata sa. Tot respectul meu pentru asta. Da’ nu cred ca oricare profesor de romana, si nu numai, nu-si vede de propria viata dupa ce l-a pupat cateva minute intregi in cur pe Eminescu. Viata noastra n-a inceput cu el si nu se va termina cu el. Pana la urma e important doar la orele de romana si-atat. Unde in alta parte?

Cel mai tare ma enerveaza cand vine vorba de comentariile pe care trebuie sa le fac la poeziile lui. De ce sa spun ca „reprezenta universul in toata maretia lui printr-un tablou mirobolant aducand o noutate aparte prin imaginea pasarilor care se odiheau la venirea serii in cuiburile lor” in strofa:

„Somnoroase pasarele
Pe la cuiburi se aduna,
Se ascund in ramurele
-Noapte buna!”

cand poate chiar se referea la niste pasari chioare de somn? Si unde pula mea ai vrea sa doarma daca nu in cuiburi? Intr-un subsol de bloc? Ce fantezii ai si tu bai baiatule.

Sa stau eu acu’ si sa ma cacai pe fiecare strofa din „Luceafarul”? Asta s-o creada profa. Sa m-apuc sa intuiesc ce voia Eminescu sa transmita cand ne povestea de fata aia bogata care cauta fututa de-o stea da’ pana la urma s-a reprofilat? Asta s-o creada tot profa.
Stiu ca si copii mei vor invata despre el. E un lucru inevitabil. Dar stii ce simplu ar fi fost daca el inca ar fi trait? I-as fi trimis un mail sau l-as fi sunat sa-l intreb ce cacat a vrut sa exprime prin nu stiu care sintagme sau prin nu stiu care versuri sau prin nu stiu care poezie.

*Pamflet; nepamflet puteti sa nu fiti de acord cu mine. Cui ii pasa?

4 răspunsuri »

  1. Eu mă gândesc că nu e vina lui Eminescu, săracu. Intenția lui nu a fost nici să ne facă mai cunoscuți și să ne ridice rating-ul de țară, nici să dea unor ciumpalaci chestii de memorat la limba și literatura română. Fiind un geniu, probabil doar punea pe hârtie ceea ce îi spuneau „vocile” din cap. Că unii inteligenți s-au gândit că ar fi bine ca elevii să analizeze pe toate părțile ceea ce a scris el, nu e vina dl. Eminescu. Și cu siguranță nu stătea el când scria o poezie să se gândeacă cum ar trebui să fie eul liric, ce sentimente ar trebui să transmită cititorilor, etc. Pur și simplu așa vedea el lumea. Rahaturile pe care le scoatem noi pe gură și pe care le memorăm din cărțile de comentarii sunt cea mai simplă metodă prin care reușim să dăm impresia că nu suntem dobitoci și că înțelegem ce a vrut el să spună. Nu știu dacă înțelegem. Zic și eu.

Lasă un răspuns

